Цинкът – доказано ефективен в борбата с настинката

18.03.2015 г.

Информацията, която следва, едва ли ще е изненадваща за онези от вас, които се интересуват от полезните свойства на различните минерали, но пък си заслужава да опитаме. Един съвсем нов мета-анализ потвърди способността на цинка да редуцира продължителността на основните симптоми на настинката, макар и под форма на таблетки за смучене.

Цинкът открай време е известен с потискащото симптомите на настинката действие. Въпреки това, авторите на новото изследване очакват ефектът на таблетките за смучене с цинков ацетат да е ограничен, тъй като те се разтварят в устата и съставката им попада основно в областта на устната кухина и гърлото. Тези им очаквания обаче са опровергани от данните от три рандомизирани двойно слепи плацебо-контролирани проучвания(златният стандарт за клинично изпитване).

цинк

Photo credit: owlpacino / Foter / CC BY-ND

Оказва се, че таблетките с високо съдържание на цинк редуцират продължителността на няколко симптома на обикновената настинка, в това число на болките в мускулите с 54%, на кашлицата с 46%, на запушения нос с 37%, на течащия нос с 34%, на дразненето в гърлото с 33%, на възпалението в гърлото с 18% и на пресипналостта с 43%.

В самата публикация четем следното: „Най-честият причинител на настинката е риновирусът, а най-неприятният симптом на риновирус инфекциите е течащият нос. Следователно, намаляването на неговата продължителност с 34%, наблюдавано и в трите анализирани проучвания, е особено важен ефект. Настинката е най-честият причинител на остра кашлица, от което следва, че редуцираната с 46% продължителност на кашлицата също е от голямо значение.“

Важно е да се отбележи, че наблюдаваните ефекти са следствие от сравнително високи дози цинк – между 80 и 90 милиграма дневно, приети в рамките на 24 часа от настъпването на първите симптоми за период, по-кратък от 2 седмици.

Научното становище на Европейския орган за безопасност на храните (EFSA)от 2014 година постановява референтни стойности за прием на цинк от 7,5 до 12,7 мг дневно за жените и от 9,4 до 16,3 мг дневно за мъжете. 80-90 мг значително надхвърлят тези дози, но авторите на настоящата публикация са уверени, че краткотрайният им прием не би довел до нежелани странични ефекти.

EFSA е одобрил общо 18 здравословни твърдения относно цинка, което го прави лидер по потвърдена от консервативния европейски орган „здравословност“ сред минералите. Сред тези твърдения са поддържането на нормалната функция на имунната система, протеиновият синтез, здрава кожа, нокти и кости. За сравнение, желязото е с 12 одобрени твърдения, докато калцият е „само“ с 10.

Един обзор на Cochrane от 2013 година допълнително увеличи солидната репутация на цинка, подсказвайки, че добавянето на желязо, цинк и витамин А към хранителния режим на бебетата между 6-месечна и 1-годишна възраст може значително да понижи риска от анемия.



всички новини