Три витамина за една отлична учебна година

15.09.2015 г.

Отдавна Ви е „минало времето“, но продължавате да се вълнувате по ученически от настъпването на учебната година? Диагнозата е ясна: Вие страдате от синдром на отговорния родител.
 

Част от несгодите на Вашето състояние са свързани с грижата да осигурите на детето си възможно най-добрите условия за академичен успех – спрели сте се на добро училище, давате несметни суми за всякакви учебници и помагала, взимате дейно участие в писането на домашни, номерът на класната Ви е в списъка за бързо избиране и какво ли още не…

Ако разпознавате себе си в горните редове, сигурно няма да сгрешим и в предположението, че много внимавате с какво се изхранва Вашият учащ се потомък. Защото „здрав дух в здраво тяло“ може и да е хубава крилата фраза, но истината е, че духът зависи преди всичко от състоянието на мозъка.

Витаминозни плодове

А състоянието на мозъка до голяма степен се определя от диетата: глюкозата е предпочитан източник на енергия за мозъчните клетки, омега-3 мастните киселини участват в строежа на невроните, аминокиселините служат като изходни продукти за производството на невротрансмитери, минералите са ключови за доброто функциониране на нервната система.

Добрата памет и концентрацията също така зависят и от витамините, които Вашето дете приема с храната или под формата на добавка. По-долу ще разгледаме накратко именно няколко витамина, които играят особено важна роля за ума и познавателните способности.
 

Витамин B12

Когнитивните способности разчитат на добрата комуникация между милионите неврони в човешкото тяло. Тези специфични клетки обменят информация посредством малки електрохимични сигнали, наречени потенциали на действие. Всяко нервно влакно е изолирано от миелинова обвивка, която способства предаването на тези сигнали между клетките.

Витамин B12 е от голямо значение за здравето на миелиновата обвивка и поради тази причина адекватното му присъствие в диетата е определящо за паметта и концентрацията. Без достатъчно витамин B12 тази своеобразна изолация започва да се руши и мозъчните клетки губят своята функционалност.

Продължителният дефицит на витамин B12 може да доведе до загуба на памет и деменция.

Препоръчителната дневна доза витамин B12 е 1,8 мкг за деца на възраст между 9 и 13 години и 2,4 мкг за юноши над 14-годишна възраст.
 

Холин

Холинът е водноразтворимо вещество, което обикновено се разглежда под общ знаменател с витамините от B-групата. Ацетилхолинът, от друга страна, е специфичен химикал, попадащ в групата на т.нар. невротрансмитери. Холинът служи като суровина за производството на ацетилхолин и мозъкът се нуждае от постоянен приток на витамина, за да може да произвежда тази важна сигнална молекула.

Изследвания с новородени деца демонстрират, че холинът под формата на добавка значително ускорява познавателното развитие и подобрява концентрацията в сравнение с плацебо. При хората в напреднала възраст холинът предпазва от загуба на памет и деменция.

Препоръчителната дневна доза холин е 375 мг за деца на възраст между 9 и 13 години и 400 мг за момичета и 550 за момчета в юношеска възраст над 14 години.

 

Витамин D

За да поддържа основни функции като памет и концентрация, мозъкът произвежда нови нервни клетки всеки ден. Този процес, известен още като неврогенеза, зависи от витамин D. Дефицитът на т.нар. слънчев витамин може да потисне неврогенезата и дори да доведе до загубата на нервни стволови клетки – това са клетките с потенциал да се превърнат в пълноценни неврони. 

Уверете се, че детето Ви приема поне 600 IU (15 мкг) витамин D дневно, за да го предпазите от възникването на дефицит и евентуални проблеми с паметта. Предвид навлизането в сезон с намален интензитет на слънцегреене и повечето време, прекарвано на закрито, приемането на добавка с витамин D е препоръчително.
 

Хранене за добра памет и концентрация

В качеството си на отговорен родител, който държи потомството му да е на върха на своите умствени способности, Ваша грижа е да слагате на трапезата храни, богати на витамин B12, холин и витамин D.
Едно яйце, например, съдържа около 147 мг холин, 0,44 мкг витамин B12 и 41 IU витамин D. Черният дроб също е отличен източник на трите вещества, с тази особеност, че много деца (а и възрастни) не харесват неговия специфичен вкус и текстура. Млечните продукти и месата съдържат вариращи количества от въпросните нутриенти.

Ако семейството Ви избягва консумацията на всякакви животински продукти или не можете да осигурите на ученика си препоръчаните дневни дози с храната, тогава най-добрият Ви избор остават хранителните добавки. 


всички новини