По-добро детско меню за по-добър имунитет

15.08.2016 г.

Фразата „детско меню“ в последно време започна да се асоциира предимно с веригите за бързо хранене, които едва ли са най-добрият здравословен пример. Въпреки това си даваме сметка, че лятото е сезонът на компромисите и е много вероятно малчуганите да са имали удоволствието да похапват по-често навън, в което няма нищо лошо, стига да не се превръща в постоянна практика.

С наближаването на първите есенни дни обаче е редно да обърнем по-сериозно внимание на детското хранене, за да подготвим подрастващия организъм за предстоящото захладняване, връщането на детска градина, тръгването на училище и всички последици, които произтичат от тези събития.  

Преди да ви дадем няколко идеи за храни, които могат да окажат помощ в тази насока, трябва да отбележим, че в медицината няма такова нещо „стимулиране“ и „подсилване“ на имунитета. Ако имунитетът на детето Ви не е отслабен и функционира нормално (както най-вероятно е), няма храна на този свят, която да може да го накара да работи още по-добре. Балансираното и разнообразно хранене обаче е важно за поддържането на съпротивителните сили на организма и следните няколко храни са чудесна отправна точка за изграждането на едно пълноценно меню.

Кисело мляко. Киселото мляко е богато на микроорганизми – т.нар. пробиотици. Същите тези организми могат да бъдат открити и в червата. Освен че са определящи за начина, по който тялото усвоява храна, те осъществяват динамично взаимодействие с имунитета. Поддържането на тази сложна екосистема посредством богати на пробиотици храни може да намали риска от вирусни заболявания като простуда, грип и някои други инфекции. Освен това млякото е източник на пълноценен протеин, който участва в изграждането на практически всяка тъкан в човешкото тяло.  

Ленено семе. Лененото семе е може би най-богатата на омега-3 мастни киселини растителна храна. Някои изследвания свързват приема на омега-3 с кондицията на имунната система и дори има данни, че добавянето им към диетата може да понижи честотата на боледуване от респираторни инфекции при децата. Има една уговорка по отношение на лененото семе и тя е, че трябва да го мелите преди консумация. Неговата твърда обвивка е устойчива дори на силно киселинните стомашни сокове и пречи на усвояването на мазнините, заключени вътре.

Плодове (и зеленчуци). Тук едва ли ще изненадаме някого, но плодовете и зеленчуците са богати на витамини, минерали и други биоактивни вещества, които заедно и/или поотделно оказват много сериозен ефект върху имунитета. Витамин C е може би най-популярният от тях, но не можем да кажем, че той е най-важният от пъстрата палитра от фибри, вода и познати и непознати на науката нутриенти, които могат да бъдат открити в ядивните растения.

Сигурно вече сами се досещате, че и трите изброени храни могат да се съчетават по перфектен начин в разнообразие от детски закуски (сутрешни или междинни), в зависимост от сезонните плодове и вкусовите предпочитания на малчуганите.

Насърчаваме Ви да експериментирате с уговорката, че в никакъв случай не трябва да се ограничавате до направените тук предложения. Избирайте разнообразие от непреработени храни, в това число месо, млечни, зърнени и варива. Не се увличайте по модерните напоследък суперхрани за сметка на простите неща, които са доказали своята пълноценност с времето и са далеч по-достъпни от финансова гледна точка.

Ако детето Ви се разболее въпреки всички положени усилия, не се обвинявайте, че не сте го хранили достатъчно добре. Храните оказват важна, но въпреки това частична роля върху здравето и понякога е здравословно да се примирим, че не всичко в живота се намира под наш контрол.

За допълнителна сигурност представяме на Вашето внимание и няколко имуностимулиращи продукта с доказано действие в превенцията на вирусни заболявания. За оптимален ефект започнете да ги давате преди началото на учебната година и процедирайте по описаната в листовката схема на прием.

Photo credit: anotherlunch.com

всички новини