Непълноценното детско хранене крие рискове за имунитета

27.02.2015 г.

И тази година зимата успя да доведе със себе си не само сняг и студ, но и характерния за сезона бум в боледуванията от настинка и грип. Точният механизъм зад сезонността тези заболявания не е установен, но е факт, че през периодите с ниска температура епизодите на заразени от грип се увеличават поне десетократно. У нас това са основно месеците януари, февруари и първата половина на март.

В 40% от тези случаи потърпевшите са деца на възраст между 6 месеца и 3 години. Ето защо се приема, че това е възрастовият диапазон, в който възприемчивостта към грипната инфекция е най-висока. За сравнение, докато средностатистическият възрастен боледува от остри респираторни заболявания между 2 и 4 пъти годишно, то малките деца страдат от тях до 12 пъти в годината.

зима

Photo credit: lupinoduck / Foter / CC BY-ND

В настоящия контекст въпросът за здравословното детско хранене придобива още по-голямо значение. Казват, че една армия марширува на пълен стомах. Тази крилата фраза може да се отнесе със същата сила и за съпротивителните сили на детския организъм. Науката отдавна е установила, че обществата, живеещи в условия на бедност и недохранване, са много по-податливи на различни инфекциозни заболявания. Въпреки това влиянието на диетата върху човешкия имунитет все още не е напълно изучено.

Засега с голяма сигурност знаем, че недостигът на белтъчини в менюто може да потисне броя и функциите на Т-клетките и макрофагите, както и да намали производството на имуноглобулин А (IgA). Съществуват и сведения, че дефицитът на различни витамини и минерали е в състояние да промени имунния отговор.

Това, разбира се, не означава, че колкото повече белтъчини, витамини и минерали поглъща вашето дете, толкова по-силен ще бъде неговият имунитет. Както винаги, пътят към изграждането на устойчива имунна система минава на първо място през разнообразното, балансирано и умерено хранене.

За жалост, много деца избягват определени зеленчуци, мръщят се на рибата и определено предпочитат белия хляб пред пълнозърнестите продукти. Не по-малко важен е фактът, че в последно време съмнителните в питателно отношение снаксове и захарни изделия изместват значителна част от пълноценните храни в потребителската кошница на българското семейство. В резултат се увеличава и вероятността от възникване на някои дефицити. През последните години учените са се съсредоточили върху изследването на имуностимулиращите свойства на следните хранителни вещества:

Витамин А. Открай време е известно, че витамин А играе роля при поддържането на лигавичните повърхности в тялото и влияе върху функцията на определени подкатегории Т-клетки, В-клетки и цитокини. Дефицитът на витамин А се асоциира с отслабен имунитет и увеличена вероятност от настъпване на инфекциозни заболявания. 

Витамин В6. Вече няколко изследвания дават индикации, че недостигът на витамин В6 може да потисне определени аспекти на имунния отговор. По-конкретно, това е способността на лимфоцитите да узряват до различни Т-клетки и В-клетки. Умереният прием на витамина може да подсили имунитета, но мегадозирането не се свързва с допълнителни ползи, дори напротив – може да нанесе сериозни поражения в дългосрочен план.

Витамин D

Photo credit: Tambako the Jaguar / Foter / CC BY-ND

Витамин D. Лекарите от миналото са знаели, че туберкулозно болните се повлияват положително от излагане на слънчева светлина. Едва наскоро обаче придобихме по-задълбочено разбиране защо е така. Оказва се, че витамин D, който се произвежда в кожата под въздействието на ултравиолетова радиация, предизвиква антимикробен отговор към бактерията, причинител на туберкулозата - Mycobacterium tuberculosis. Дали витаминът разполага с аналогична способност да противодейства на други болести и дали приемът му под формата на добавка носи ползи, са въпроси, чиито отговори все още не сме узнали със сигурност. 

Цинк. Цинкът е незаменим за клетките на имунната система. Недостигът му в организма има негативно влияние върху функцията на Т-клетките и други компоненти на имунитета. Както с всяко друго вещество обаче, предозирането крие рискове – пренасищането на тялото с цинк може да предизвика обратен ефект и да потисне защитните му сили. 

Витамин С. Витамин С е с важно за човешкия имунитет значение. Със сигурност знаем, че някои клетки на имунната система (по-специално фагоцитите и Т-клетките) се нуждаят от него, за да функционират нормално. Затова и дефицитът на витамин С намира израз в понижена устойчивост към определени патогени, а отделни параметри на имунната система се повлияват положително от увеличен прием.

Профилактичното вземане на витамин С може да редуцира продължителността на боледуване от настинка и грип. Известно е, че витамин С е най-ефективен при хора със завишена физическа активност, какъвто е случаят с повечето деца. Нещо повече, той играе ключова роля в синтеза на колаген. Това го прави незаменим помощник в бързото зарастване на раните и драскотините, които са така характерни за буйните детски години.



всички новини