Мини-трикове за максимум ползи от чая

22.07.2015 г.

Много от вас са наясно с високото антиоксидантно съдържание на чая, а някои сигурно вече са заменили сутрешното си кафе със сутрешна чаена церемония заради евентуалните здравословни ползи от едно подобно решение.

Знаете ли обаче, че антиоксидантната потентност на една чаша чай зависи от редица подробности, които обикновено се промъкват незабелязани покрай неекспертната част от населението? В това число попадат:
  • Видът чай
  • Това дали чаят е в насипно състояние или в пакетче
  • Продължителност на запарването
  • Наличието на мляко или сметана
  • Добавянето на захар или друг подсладител
  • Лимонче?
Всичко това е тема за една много обширна статия, която би ви отегчила до смърт, затова ще ви спестим подробностите и ще ви сервираме възможно най-богатият на антиоксиданти чай, който е:
  • Черен
  • В насипно състояние
  • Запарен в продължение на не повече от 2 минути. Чаят в пакетчета достига пикова антиоксидантна активност далеч по-бавно, някъде около 10-тата минута, когато вкусът на запарката вече е станал особено натрапчив.
  • Без мляко и сметана или малко суха сметана с ниско съдържание на протеин. Протеинът казеин в млякото формира съединения с полифенолите в чая и влошава антиоксидантната му активност.
  • Без захар и мед. Ако не можете да пиете чая си неподсладен, по-добре заложете на малко количество стевия – така не само ще си гарантирате повече антиоксиданти, но и ще „спестите“ калории.
  • С капка лимонов сок – витамин С сам по себе си е антиоксидант, но не прекалявайте с лимона, тъй като рискувате да възпрепятствате преминаването на полифенолите от чая от тънките черва в кръвообращението.
чаша чай
Photo credit: byJoeLodge

И така, ако сте спазили всички насоки, пред нас се вдига ароматна пара от възможно най-антиоксидантната (и здравословна) чаша чай. Наздраве!

 

За по-любознателните от вас прилагаме списък с научната литература, на базата на която са направени по-горните препоръки и твърдения:
  1. Ferruzzi, M. G. (2010). The influence of beverage composition on delivery of phenolic compounds from coffee and tea. Physiology & Behavior, 100(1), 33–41. doi:10.1016/j.physbeh.2010.01.035
  2. Ryan, L., & Petit, S. (2010). Addition of whole, semiskimmed, and skimmed bovine milk reduces the total antioxidant capacity of black tea. Nutrition Research (New York, N.Y.), 30(1), 14–20.
  3. Korir, M. W., Wachira, F. N., Wanyoko, J. K., Ngure, R. M., & Khalid, R. (2014). The fortification of tea with sweeteners and milk and its effect on in vitro antioxidant potential of tea product and glutathione levels in an animal model, 145, 145–153. doi:10.1016/j.nutres.2009.11.005
  4. Hasni, I., Bourassa, P., Hamdani, S., Samson, G., Carpentier, R., & Tajmir-Riahi, H.-A. (2011). Interaction of milk α- and β-caseins with tea polyphenols. Food Chemistry, 126(2), 630–639. doi:10.1016/j.foodchem.2010.11.087 polyphenols, 128, 43–49.
  5. Sharma, V., Vijay Kumar, H., & Jagan Mohan Rao, L. (2008). Influence of milk and sugar on antioxidant potential of black tea. Food Research International, 41(2), 124–129. doi:10.1016/j.foodres.2007.10.009
  6. Majchrzak, D., Mitter, S., & Elmadfa, I. (2004). The effect of ascorbic acid on total antioxidant activity of black and green teas. Food Chemistry, 88(3), 447–451. doi:10.1016/j.foodchem.2004.01.058


всички новини