Ключови факти за основните витамини и минерали

07.05.2015 г.

Знаете ли къде има най-много витамини и минерали? В аптеки Адонис, разбира се! :)

Шегата настрана – в нашите обекти често се търсят определени витамини и минерали, а в същото време срещаме масова неосведоменост във връзка с основните свойства и източници на тези така важни хранителни вещества. Ето защо решихме да поправим това с настоящата статия. Тя няма за цел да ви направи фармацевти, но пък със сигурност ще ви помогне да подхождате далеч по-информирано в избора си на хранителни добавки.

хранителни добавки

Photo credit: stevendepolo 

Функции и хранителни източници:

Калций. Изключително важен за минерализацията (заздравяването) на костите, мускулните съкращения и ензимната регулация. Ще го намерите в млякото и млечните продукти, соята, зеленолистните зеленчуци и като добавка в някои зърнени закуски.

Магнезий. Участва в над 300 биохимични процеса, в това число стягането и отпускането на мускулите, предаването на нервните импулси и секрецията на паратироиден хормон. Ще го намерите в сусама и тиквеното семе, фъстъците, бадемите, бобовите растения и млечните продукти.

Желязо. Вече сме писали подробно за желязото, затова тук ще го споменем съвсем накратко. Този минерал участва в производството на енергия и транспорта на кислород в тялото. Ще го намерите в различни хем и не-хем източници. Първите са животински храни като червеното месо, морските деликатеси и птичето месо и желязото в тях се отличава с по-добра усвоимост. Вторите са растителни храни, в това число зърнени култури, бобови растения и ядки. Желязото от не-хем източници се усвоява в значително по-малка степен.  

Витамин C. Участва в производството на колаген, заздравяването на рани, имунния отговор на тялото и действа като антиоксидант. Ще го намерите в кивито, портокала и грейпфрута.

портокал

Photo credit: Shardayyy

Витамин D. Въпреки че го наричат витамин, тук от техническа гледна точка говорим по-скоро за хормоноподобно вещество. Витамин Dрегулира концентрацията на калций и фосфор в кръвта, дирижира секрецията на околощитовидните жлези и е от ключово значение за костната плътност, както и за производството и растежа на мускулни клетки. Можете да го намерите в изключително малки количества в някои мазни риби, млякото, сиренето, яйцата и като добавка в някои зърнени закуски. Основният му „източник“ е слънчевата светлина, под чието въздействие той се синтезира в кожата.

Витамин E. Действа основно като антиоксидант. Можете да го намерите в растителните масла (характерното за българската трапеза слънчогледово олио), семената и ядките.

За още по-любознателните…

  • Витамините се делят на водноразтворими и мастноразтворими. Мастноразтворимите витамини (A, D, E и K) могат да се акумулират в черния дроб и мастната тъкан, затова и с тяхното дозиране трябва да се внимава, тъй като крият опасност от интоксикиране. Водноразтворимите витамини по принцип не се складират в тялото и трябва да се приемат регулярно.
  • Калцият е най-изобилният минерал в човешкото тяло. В тялото на един възрастен човек има около 1200 грама калций.
  • Усвояването на желязото в неговата не-хем форма може да бъде подобрено ако успоредно с неговите източници се приемат и храни, богати на витамин C.
  • 15 минути излагане на слънце с незащитени ръце, крака и лице могат да ни осигурят 10 000 – 15 000 IU витамин D. Това количество може да варира в зависимост от цвета на кожата, като по принцип тъмнокожите хора синтезират по-малко витамин D от светлокожите.  


всички новини