Как да си призовем щъркел

28.09.2016 г.

Всички ние сме големи хора и бихме могли да наричаме нещата и с истинските им имена, но пък едно такова заглавие е значително по-приятно за писане и четене. Но нека да преминем направо на темата – проучванията в сферата на преконцептивното хранене демонстрират значението на няколко хранителни вещества за доброто репродуктивно здраве при жени и мъже. Естествено, има и субстанции (и навици), които биха могли да бъдат вредни в този контекст, но тук ще се фокусираме най-вече върху положителното.

Голямата картина

Независимо дали планирате да имате дете или не, обмисленото и балансирано хранене е добра идея за всеки човек, който държи на здравето си. Придържането към меню, съставено от разнообразни зеленчуци, плодове, нерафинирани зърнени и бобови, риба, немазни меса и млечни продукти е гаранция за пълноценен прием на по-голямата част от незаменимите хранителни вещества.

Въпреки това, в настоящия материал ще се спрем на няколко от тях, които са от ключова важност за призоваването на пословичния щъркел.

Цинк за двама

Цинкът е минерал, който допринася за производството на тестостерон и сперма при мъжете, както и за овулацията при жените. Недостигът на цинк може да окаже негативен ефект върху репродуктивното здраве и при двата пола, затова спазването на препоръчителния прием на този микроелемент (10-15 мг/ден) е задължително за планиращите репродукция.

Фолиева киселина

Министерството на здравеопазването препоръчва среднодневен прием на 400 мкг фолат или фолиева киселина. Този витамин от B-групата спомага за намаляване на риска от вродени дефекти на гръбначния стълб като спина бифида и аненцефалия. Ако в семейството има история на подобни дефекти, личният Ви лекар дори може да препоръча увеличаване на нивата на прием.

Калций

Препоръчителният дневен прием на калций за жени в детеродна възраст е 1000 мг. Това е количество, което може да бъде набавено от три чаши прясно мляко или комбинация от разнообразни млечни продукти, в това число кисело мляко, сирене и кашкавал.

Хранителни добавки

Много лекари препоръчват приема на комбинирани препарати в допълнение към балансираното и разнообразно хранене. По този начин допълнително се намалява рискът от недостиг на важни нутриенти и се подобрява вероятността за зачеване. В настоящата брошура са включени няколко подобни продукта, които са формулирани специално за тази цел.

На какво да кажем „не“

Едва ли има нужда да споменаваме, че неща като тютюнопушенето и злоупотребата с алкохол не са полезни за здравето, особено ако планирате да си имате бебе. В допълнение препоръчваме намаляването на пасивното пушене до минимум.

Съществуват данни, че приемът на повече от 200 мг кофеин дневно могат да имат негативен ефект върху плодовитостта и поради тази причина някои специалисти съветват броят на кафетата да бъде ограничен до 2-3 на ден. Нещо повече, кофеинът пречи на усвояването на желязото и калция от храните и добавките, което е още една причина да не злоупотребявате с неговите източници.

Далеч сме от мисълта, че с този кратък материал сме изчерпали темата за преконцептивното хранене, но мислете за него по-скоро като за отправна точка. А ако имате конкретни въпроси по темата, не се колебайте да ги обсъдите с някой от нашите фармацевти или да ги зададете на фен-страницата на Аптеки Адонис във Facebook.  

всички новини