Време е за повече витамин D

14.03.2016 г.

С наближаването на пролетта зад гърба ни остават все повече и повече месеци без интензивно слънцегреене. Освен че ни осигуряват топлина и светлина, слънчевите лъчи представляват и естествен стимул за производството на витамин D в тялото. Най-популярен заради ключовата си роля за състоянието на костите, този витамин всъщност е много повече от това.

Освен в костите, той участва активно в много тъкани и клетки и контролира огромен брой гени, свързани с развитието на рак, автоимунни заболявания и инфекции. Ако четете редовно заглавията на здравословна тематика, сигурно ви е направило впечатление, че витамин D периодично се свързва с превенцията на редица състояния, в това число рак на гърдата, множествена склероза и дори шизофрения. Тези твърдения често са твърде преувеличени, но истината е, че почти всички от нас се нуждаят от допълнителен прием на „слънчевия витамин“, особено в края на зимата.

Къде сме ние?

България се намира над 37 паралел северно от Екватора и това я поставя сред държавите, чиито жители са със завишен риск от дефицит на недостиг на витамин D. За това свидетелстват и данните, публикувани през 2012 г. в списанието на Българското дружество по ендокринология. Според него голяма част от населението в страната (75,8%) се намира в състояние на дефицит (21,3%) или недостатъчност (54,5%) на витамин D.  

Къде е витамин D?

При наличието на подходящи условия, витамин D може да бъде набавен в адекватни количества чрез излагане на слънце за 10-15 минути няколко пъти в седмицата. За съжаление „подходящите условия“ често са една химера: сезонът, времето от деня, професията, слънцезащитните продукти, облачността и дори замърсяването могат да „застанат“ между слънчевите лъчи и кожата ви.

На всичкото отгоре храните, съдържащи витамин D, не са особено надежден източник. Най-богатите сред тях – мазни риби като сьомга и скумрия, трябва да бъдат консумирани ежедневно в количества от по 300 грама на ден, за да бъде гарантиран оптимален прием. Съгласете се, че дори и страстните любители на рибата не могат да се похвалят с подобни подвизи.

Какво можете да направите?

На първо място, изследвайте нивата си на витамин D. Това може да бъде направено във всяка лаборатория посредством т.нар. 25-OH Витамин D тест, наричан още 25(OH)D. Въпреки че в международните научни среди няма консенсус относно оптималната серумна концентрация на 25(OH)D, у нас за достатъчно е възприето ниво равно или по-голямо от 50 nmol/l.

Предполага се, че в общия случай това ниво може да се поддържа с ежедневен прием на 800 до 1000 IU витамин D, но както загатнахме по-горе, диетата може да се окаже неспособна да ни ги осигури. Ето защо засега най-добрата алтернатива на слънцето за набавяне на „слънчевия витамин“ остават хранителните добавки с витамин D. Предпочитайте вариантите, съдържащи холекалциферол (витамин D3), и избягвайте да вземате над 2000 IU дневно.

Лятото все още е доста далеч и ако не планирате да мигрирате на юг в близко бъдеще, то определено ви е крайно време за повече витамин D!



всички новини